Dagsplan til dreng på 7 mdr.

23. april 2010

Alder:
7 mdr.

Dagsplan til dreng på 7 mdr.

Kære Helen.

Jeg har været her inde og læse de mange gode breve og svar mange gange. Jeg har fået mange gode tips og råd. Jeg har købt din bog om hvordan man får sit barn til at sove. Den er super, men jeg mangler dine råd og vores søn.

Han er 7 mdr. Han er altid glad og meget aktiv. Han virker til at være foran både motorisk og mentalt i forhold til mange andre børn i hans alder. Han både kommer rundt, næsten rejser sig, vil op og stå og gå lidt og pludre i stavelser. Han har generelt meget travlt. Han kryber meget rundt og jeg er egentlig lidt i tvivl om han overhoved kommer til at kravle rigtig, men det går også hurtigt fremad, så kan godt forstå hvis han er fint tilfreds :)

Han har i en længere periode på næsten 4 mdr haft problemer med at sove. Her for nyelig fik jeg tjekket hans øre for om han havde væske i øret. Der var intet, men undertryk pga forkølelse. Han har været meget forkølet i denne periode.
Læge sagde at han sagtens kunne have haft væske i ørene, men det var væk nu, så det var jo godt.

Han sover dog stadig meget dårligt og vågner mange gange. Han vågner og græder og det eneste der kan få ham til ro er bryst. Jeg prøver at følge dit råd om at vænne ham stille og roligt af med at spise så meget om natten ved at tage brystet fra ham og give sut i stedet. Det virker også nogle gange men tit er det kun bryst der virker. Han ligger også meget uroligt og jeg kan forstå at det måske er fordi han er så fysisk aktiv.? Han har også stor seperationsangst og jeg kan ikke gå nogle steder uden han græder og hans far dur ikke, når jeg går.

Jeg kunne godt tænke mig du hjalp med ...

Annonce

... en dagsplan så jeg ved han får det han skal have at spise om dagen og får mælk nok, så jeg ved at det ikke er derfor han sover dårlig om natten og så har jeg brug for råd til, hvordan han kan sove bedre om natten og måske sove mere end 1-2 timer i træk. Han får de fleste dage bryst flere gange i timen om natten og de gode dage hver 1-2 time, så synes det er meget tit. En del gange virker det ikke som om han spiser det store men har brug for trykheden.

Han har de sidste par dage sovet i hans egen seng som sidder fast på vores og ellers de sidste par mdr har han sovet i min arm, for at jeg har kunne holde ham højt, da han skreg hver gang jeg lagde ham eller vågnede. Han vågner ikke rigtig op men hvis han ikke får bryst kan han godt vågne helt op og så er det kun bryst der kan få ham til at sove igen. Jeg ligger ikke ned og ammer men sidder op i sengen.

Hans dagsplan ser sådan ud:

Vågner og står op kl 6-7.
Morgenmad 7-7.30: risgrød m. frugtmos
sover nogle dage kl 8.30- 11 el. 9.30-11,12, hvor han får bryst inden han kommer ud.
Bryst når han vågner fra lur.
frokost 12-13: Rugbrød m. pålæg el. øllebrød, vand.
Evt lidt frugtmos.
Bryst inden middagslur.
Middagslur 14-16.
Bryst når han vågner.
Evt lidt brød eller lign. kiks banan.
Aftensmad 18: han spiser det vi får ellers kartoffelmos med grønsager.
Evt bryst kl 19.
Han får vand af glad til alle måltider.
Bliver puttet med godnathistorie og falder i søvn med bryst kl 20.
Bryst derefter ca mellem 22-23, (nogle gange hver time) 2-3, 5, 6

Jeg håber du kan give mig nogle gode råd og håber ikke jeg har skrevet for meget.

Hilsen H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire