Brev:
Dagsplan til dreng på 7 mdr.
23. april 2010
Alder:
7 mdr.
Dagsplan til dreng på 7 mdr.
Kære Helen.
Jeg har været her inde og læse de mange gode breve og svar mange gange. Jeg har fået mange gode tips og råd. Jeg har købt din bog om hvordan man får sit barn til at sove. Den er super, men jeg mangler dine råd og vores søn.
Han er 7 mdr. Han er altid glad og meget aktiv. Han virker til at være foran både motorisk og mentalt i forhold til mange andre børn i hans alder. Han både kommer rundt, næsten rejser sig, vil op og stå og gå lidt og pludre i stavelser. Han har generelt meget travlt. Han kryber meget rundt og jeg er egentlig lidt i tvivl om han overhoved kommer til at kravle rigtig, men det går også hurtigt fremad, så kan godt forstå hvis han er fint tilfreds :)
Han har i en længere periode på næsten 4 mdr haft problemer med at sove. Her for nyelig fik jeg tjekket hans øre for om han havde væske i øret. Der var intet, men undertryk pga forkølelse. Han har været meget forkølet i denne periode.
Læge sagde at han sagtens kunne have haft væske i ørene, men det var væk nu, så det var jo godt.
Han sover dog stadig meget dårligt og vågner mange gange. Han vågner og græder og det eneste der kan få ham til ro er bryst. Jeg prøver at følge dit råd om at vænne ham stille og roligt af med at spise så meget om natten ved at tage brystet fra ham og give sut i stedet. Det virker også nogle gange men tit er det kun bryst der virker. Han ligger også meget uroligt og jeg kan forstå at det måske er fordi han er så fysisk aktiv.? Han har også stor seperationsangst og jeg kan ikke gå nogle steder uden han græder og hans far dur ikke, når jeg går.
Jeg kunne godt tænke mig du hjalp med en dagsplan så jeg ved han får det han skal have at spise om dagen og får mælk nok, så jeg ved at det ikke er derfor han sover dårlig om natten og så har jeg brug for råd til, hvordan han kan sove bedre om natten og måske sove mere end 1-2 timer i træk. Han får de fleste dage bryst flere gange i timen om natten og de gode dage hver 1-2 time, så synes det er meget tit. En del gange virker det ikke som om han spiser det store men har brug for trykheden.
Han har de sidste par dage sovet i hans egen seng som sidder fast på vores og ellers de sidste par mdr har han sovet i min arm, for at jeg har kunne holde ham højt, da han skreg hver gang jeg lagde ham eller vågnede. Han vågner ikke rigtig op men hvis han ikke får bryst kan han godt vågne helt op og så er det kun bryst der kan få ham til at sove igen. Jeg ligger ikke ned og ammer men sidder op i sengen.
Hans dagsplan ser sådan ud:
Vågner og står op kl 6-7.
Morgenmad 7-7.30: risgrød m. frugtmos
sover nogle dage kl 8.30- 11 el. 9.30-11,12, hvor han får bryst inden han kommer ud.
Bryst når han vågner fra lur.
frokost 12-13: Rugbrød m. pålæg el. øllebrød, vand.
Evt lidt frugtmos.
Bryst inden middagslur.
Middagslur 14-16.
Bryst når han vågner.
Evt lidt brød eller lign. kiks banan.
Aftensmad 18: han spiser det vi får ellers kartoffelmos med grønsager.
Evt bryst kl 19.
Han får vand af glad til alle måltider.
Bliver puttet med godnathistorie og falder i søvn med bryst kl 20.
Bryst derefter ca mellem 22-23, (nogle gange hver time) 2-3, 5, 6
Jeg håber du kan give mig nogle gode råd og håber ikke jeg har skrevet for meget.
Hilsen H